I dag snakker vi med: Merethe Kjellnes

Merethe Kjellnes Merethe Kjellnes.

Tilbake til hverdagen etter at de måtte stenge ned driften den 12. mars. Det var veldig kjekt å få lov til å ønske kundene velkommen tilbake. Den 15.april hadde salongen 25 års jubileum, og det er første gang hun har opplevd å måtte stenge dørene.

Navn:  Merethe Kjellnes
Tittel: Eier og daglig leder
Bedrift: ZikkZakk Frisør AS
Omsetning: ca. 3,5 mill
Ansatte:6 ansatte
Kjernevirksomhet: Frisør

Hvordan har de siste ukene vært? 
Siden vi ble pålagt å stenge ned den 12 mars har jeg gått i pysj bukse og hatt hvilepuls. Hun såg lysere på situasjonen når de fikk beskjed om at de kunne få lov til å åpne igjen. Siste uken har de forberedt åpning, vasket ned og ordnet salongen. De må ta smittevern på alvor, og hun er spent på økonomien i den nye hverdagen.  

Hvordan opplever de ansatte situasjonen vi nå står i?
De ble permittert, men har full forståelse for situasjonen som oppstod. De har vært helt fantastiske.  Alle ansatte har vært med i planleggingen av åpningen, hver enkelt måtte gjennomføre og bestå smittevernskurs og prøve før vi åpnet.

Hvordan utfordres du som leder i disse dager?
Det å holde fokus er krevende, første gang i et 25 års perspektiv at jeg må permittere mine ansatte. Alt er satt på vent. Viktig å holde kontakten med de ansatte gjennom webinar, men nå er vi klar til åpning.  

Hva mener du om myndighetenes ulike tiltak?
Er fornøyd med at ansatte er ivaretatt, omså litt for sent for små produksjonsbedrift. Det at vi må betale lønnen deres i 8 dager etter at de ble pålagt å stenge er ikke riktig. Krisepakke 3 traff oss for å overleve, men ikke for tapt omsetning. Dette blir uansett et minusregnestykke.   

Er det noen lokale tiltak du mener burde kommet på plass?
Huseiere burde kommet på banen å være med på dugnaden. Kollegaer rundt i landet har fått 3 mnd gratis husleie. Det å utsette offentlige utgifter og husleie bare forskyver problemet.    

Hva synes du er det aller mest problematiske med korona-epidemien?
Lookdown – ikke inntekt. Tiltakspakkene så langt dekker ikke opp det tapet vi faktisk får. 

Hva har overrasket deg positivt i denne situasjonen?
Lojale kunder, godt å kjenne på – fått mye støtte fra dem.  Gode tilbakemeldinger fra dem
Innbyggerne er bevisst på å handle lokalt, får en bevisstgjøring rundt dette og håper på mer liv i sentrum når vi er tilbake til hverdagen.

I går fikk du åpnet dørene og ønsket kundene velkommen, hvordan var det? 
Vi fikk en kontrollert pangstart, mange nye smittevernstiltak å ta hensyn til, men som også gjorde at kunder og ansatte følte seg trygge i salongen. Så godt å få jobbe igjen og vi ser litt lysere på framtiden. Håper alle frisør og velværebedrifter respekterer en kontrollert og rolig start.

 

Les tidligere intervjuer med medlemmene våre her