I dag snakker vi med: Bjørn Kongshaug

Bjørn Kongshaug Bjørn Kongshaug.

"Vi oppfordrer til en liten virtuell kaffe for sosialisering. Vi jobber med å få i gang vinlotteri og quiz via Menti på fredager. Det er viktig for oss å holde kommunikasjonen i gang" - Bjørn Kongshaug

Navn: Bjørn Kongshaug
Tittel: Maintenance Manager
Bedrift: AS Norske Shell
Omsetning:
Ansatte: Ca 500 i Norge, ca 140 på Nyhamna og ca 40 i KSU
Kjernevirksomhet: Olje og Gass

Hvordan er hverdagen din akkurat nå? Er dere i drift?
- Ja, vi er i drift. Vi har gjennom hele perioden med Covid-19 begrensninger levert gass i henhold til plan. På Nyhamna forsyner vi som dere kanskje vet England med store deler av deres gassbehov. Vi er derfor definert til å ha en samfunnskritisk rolle. Leverer ikke vi vil de kanskje fryse og måtte drikke kald te i England. Ikke minst ville kanskje Norge mistet tilliten som en pålitelig gassleverandør. Vi har også gjort mange tiltak både på Nyhamna, Stavanger og Kristiansund for å hindre at smitte skal ta ut produksjonen vår. Så langt har tiltakene fungert godt. I tillegg leverer vi stort sett vedlikeholdet vi har planlagt på plan.

Hvordan opplever de ansatte situasjonen vi nå står i?
- De fleste av oss som jobber i Kristiansund sitter på hjemmekontor og det gjør nok hverdagen litt mere travel enn vanlig, og kanskje kjedeligere med mindre sosial kontakt, ikke minst annerledes. Mange må jobbe hjemme med små barn rundt seg, slitne foreldre etc. Det er nok uvant for veldig mange og jeg tror noen tar det lett mens andre sliter mere. Vi i ledelsen har derfor kjørt daglige Skype møter 20 til 30 min med oss i ledelsen for alle ansatte. Vi oppfordrer til en liten virtuell kaffe for sosialisering. Vi jobber med å få i gang vinlotteri og quiz via Menti på fredager. Det er viktig for oss å holde kommunikasjonen i gang.
Nå må det kanskje sies at vi hadde god og lang erfaring med å samarbeide på tvers av geografi, så å jobbe virtuelt samme har ikke vært helt nytt for oss, men nytt i graden av omfang og lengde.
Total sett er de ansatte i godt humør og står på som bare det for å løse utfordringene våre.

Hvordan utfordres du som leder i disse dager?
- Viktig informasjon du normalt plukker opp i møter og i gangene på jobb er «litt» vanskeligere å plukke opp gjennom Skype. Vi må også jobbe hardere for å plukke opp om noen sliter. Hverdagen er klart annerledes, men det er jo også litt spennende å jobbe på nye måter. Personlig så tror jeg jeg lærer veldig mye, og det er mye læring vi kan ta med meg tilbake til kontoret når situasjonen forbedrer seg. Det at flere har «lært» seg å bruke Skype gjør nok at vi øker effektiviteten, bredden og farten på kommunikasjonen

Hva mener du om myndighetenes ulike tiltak?  
- Shell støtter fullt opp om myndighetenes tiltak og følger myndighetens råd til enhver tid. De har kompetansen og er de beste til å vurdere tiltak

Er det noen lokale tiltak du mener burde kommet på plass?
- Nei, vi i Shell ser ingen ekstra eller unødvendige lokale tiltak som påvirker Shell’s situasjon. Vi har så langt hatt veldig god kommunikasjon med Kristiansund Kommune, og fått løst de utfordringer vi eventuelt har hatt. Shell mener kommunen gjør en god jobb

Hva har du lært så langt av Korona-epidemien?
- Husk å klippe håret ofte. Hele organisasjonen er nesten like langhåret som vi var på 70/80 tallet.
Ellers: Vi har en beredskaps plan som har ett scenario som beskriver pandemier. Denne planen følger vi nå. Det er selvfølgelig vanskelig å øve skikkelig på dette i forkant. Kanskje den viktigste læringen er å alltid være proaktiv for å identifisere risikoer og forberede oss at det verste kan skje.