Året 2020

Det har vært et krevende år for alle. Et år med store kontraster, hvor flere bedrifter har møtt utfordringer det vil ta tid å komme seg rundt. For andre har året bidratt til å se muligheter og skape vekst.

Året 2020

KNN har hatt de samme utfordringene som våre medlemsbedrifter. Vi mistet deler av prosjekt- og konferanseinntektene og måtte permittere ansatte i perioder. Samtidig utfordret dette vår måte å jobbe og tenke på, blant annet for å finne nye inntektsområder. Tiltakene gjorde at vi regnskapsmessig kom godt ut av det.

Flere har oppdaget at noe av det de gjorde før Covid-19, blir håndtert smartere og mer effektivt i dag. Nye forretningsområder, alternative strategiske retninger og nye samarbeidsmuligheter har også gjort flere medlemsbedrifter sterkere og mer konkurransedyktige.

Den viktigste erfaringen vi tar med oss etter Covid-19 pandemien er at vi kan endre oss raskt - hvis vi må. Dette lover godt med tanke på å løse de utfordringene vi står overfor på Nordmøre fremover. Regionalanalysen fra Telemarksforskning viser at sentrale områder på Østlandet og Sørlandet vil være vinnere med tanke på befolkningsutvikling og næringsattraktivitet fremover. Distriktene vil fortsette nedgangen dersom det ikke blir gjort tiltak.

Samlet for Nordmørsregionen har vi hatt en negativ utvikling innen arbeidsplassutvikling og næringsattraktivitet de siste 10 årene. Antall arbeidsplasser er lavere i Nordmøre ved utgangen av 2019 før Covid 19 inntraff enn den var i 2014. Siden år 2000 har veksten i antall arbeidsplasser i næringslivet vært 11 prosentpoeng svakere på Nordmøre enn ellers i landet. Skal vi greie å snu denne trenden må vi stå sammen som region. Skal vi vinne kampen om de beste hodene fremover så må vi gjøre det attraktivt å bo, jobbe og drive næring på Nordmøre.  Vi må;

  • Øke nærings- og bostedsattraktiviteten til regionen vår og gjøre regionen kjent utenfor Nordmøre.
  • Bygge ut infrastrukturen på Nordmøre som knytter regionen tettere sammen og skaper et større bo- og arbeidsmarked.
  • Utvikle et sterkt regionsenter og tettsteder som tiltrekker oss de yngre målgruppene.
  • Styrke kraftforsyningsnettet som gjør det mulig for næringslivet å etablere og utvikle seg i regionen.
  • Jobbe videre med å utvikle Campus Kristiansund. I Norge har andelen av den sysselsatte befolkningen, med minst tre års høyere utdanning, økt fra 26,8% til 39,4% siden år 2000. I vår region er denne andelen på 29,8%

Næringsliv, politikere og administrativ ledelse i regionen må vise handlekraft, entusiasme og lage en troverdig visjon for regionen vår, som vi i fellesskap må strekke oss etter. Da har jeg tro på at flere kan oppdage Nordmøre og potensialet i regionen.

Dette skal vi få til.

Ole J. Rugset
Daglig leder

«Bli med hit», Oslo 2024

27 mars 2024

BLI MED HIT til Møre og Romsdal inviterer arbeidslivet til å delta på jobbmessen i Oslo 11. april 2024. Sammen med aktører fra hele regionen skal vi vise at vi er et attraktivt sted å jobbe, bo og leve i.