Advarer sterkt mot konkurrerende hurtigbåtrute

Finn Backer, daglig leder i KNN Finn Backer, daglig leder i KNN . Foto: Fotograf Engvig

Forslaget om en konkurrerende rute på ruten mellom Sistranda og Trondheim kan sette hele tilbudet i fare. Kristiansund og Nordmøre Næringsforum (KNN) ber alle gode krefter om å heller samle seg om å styrke dagens tilbud.

Pressemelding fra KNN.

Frøya Næringsforum har tatt initiativ for en direkte hurtigbåtrute mellom Sistranda og Trondheim. Kristiansund og Nordmøre Næringsforum (KNN) ser på dette med stor bekymring, da en eventuell rute vil være i direkte konkurranse med det eksisterende og svært viktige hurtigbåttilbudet Trondheim-Brekstad-Hitra-Kristiansund. 

– Vi skjønner at hensikten er god, men resultatet kan være ødeleggende for totaltilbudet. Her må vi tenke langsiktig. Ikke bare for å sikre et godt tilbud i dag, men også for å sikre at det vil være et godt tilbud i fremtiden. Det gjør vi ikke ved å kutte i eksisterende avganger eller sette opp nye, konkurrerende, hurtigbåtruter. Vi sikrer et godt tilbud ved å opprettholde og styrke det som allerede er etablert, sier leder i KNN, Finn Backer.

KNN stiller seg derfor helhjertet bak en uttalelse fra Hitra Næringsforening som advarer kraftig mot planene om et konkurrerende tilbud. 

–Det handler om å stå sammen og ha et helhetlig regionalt fokus og ta et helhetlig regionalt ansvar, sier Backer.

– Hurtigbåttilbudet på Sandstad er et regionalt knutepunkt. Det er et tilbud som er avgjørende for at alle nærliggende kommuner skal kunne fortsette å være attraktive samarbeidspartnere, og ikke minst for å kunne fortsette å være attraktive bo- og arbeidskommuner.

Det har allerede vært foreslått å redusere eller kutte tilbudet til og fra Sandstad. Senest fra fylkesrådmannen i 2016.

– Det ser vi på som et klart signal om at det ikke er rom for en konkurrerende hurtigbåtrute, en må heller bruke kreftene på å opprettholde og styrke det eksisterende tilbudet. Til det beste for lokalbefolkningen og for næringslivet - i dag og i fremtiden. 

Hitra Næringsforening jobber med å imøtekomme næringslivet sine ønsker om hyppigere avganger til og fra Sandstad. Næringsforeningen er nå i dialog med STFK om utvidelse av eksisterende hurtigbåttilbud på Sandstad.

– Det er viktig å tydeliggjøre at vi står sammen om å handle til beste for regionen - og det i et langsiktig og helhetlig perspektiv. Da er vi garantert mer slagkraft som region. Om hver av oss begynner å tenke smått og på vårt, så vil det være til skade for alle. Vi stiller oss derfor bak Hitra Næringsforening sin uttalelse, og advarer sterkt mot at denne hurtigbåtruten blir noe av, sier Backer. 

 

Uttalelse fra næringsforeningene.

NÆRINGSORGANISASJONENE I SNILLFJORD, AURE, KRISTIANSUND OG PÅ SMØLA STILLER SEG BAK

UTTALELSE FRA ÅRSMØTET I HITRA NÆRINGSFORENING I FORBINDELSE MED FRØYA NÆRINGSFORUMS INITIATIV FOR EN DIREKTE HURTIGBÅTRUTE SISTRANDA-TRONDHEIM

En konkurrerende rute Sistranda-Trondheim kan sette eksisterende hurtigbåttilbud i fare.

Det er ingen selvfølge at vi skal få beholde den gjennomgående hurtigbåtruten Trondheim-Brekstad-Hitra- Kristiansund, det viser fjorårets sak – hvor fylkesrådmannen i Sør-Trøndelag i utgangspunktet anbefalte et alternativ som innebar at Sandstad på Hitra enten måtte få et redusert tilbud eller at betjening av Sandstad kuttes helt.

Denne løsningen ble senere forkastet, og vi berget hurtigbåttilbudet til Hitra/Frøya i denne omgangen. D.v.s for inneværende avtaleperiode med AtB – som varer til og med 2020. Hitra Næringsforening ser på hurtigbåttilbudet på Sandstad som et regionalt viktig knutepunkt, av stor betydning for samarbeid og bo- og arbeidsmarked i flere kommuner.

Siden i fjor har Hitra Næringsforening jobbet for å få til en tidligere avgang fra Sandstad i begge retninger, for å imøtekomme ønsker fra næringslivet i forbindelse med forflytting av mannskap, muligheten for heldagsmøter i byene og for å nå tidligere fly ut fra Værnes.

Hitra Kysthavn vil med sine naturgitte forutsetninger bli det nye maritime og marine navet i Midt-Norge. Samferdselsplanlegging må være helhetlig, med bærekraftige sjø- og landtransportløsninger av personer og last, der kysthavnene integreres i infrastruktur-planlegging og –utvikling.

Hitra Næringsforening er i dialog med STFK om utvidelse og utvikling av eksisterende hurtigbåttilbud på Sandstad.

Randi Storsve Lundquist, Hitra Næringsforening, Anders Ulfsnes, Aure Næringsforum, Frank Brevik, Smøla Næringsforening, Finn Backer, Kristiansund og Nordmøre Næringsforum, Brynjar Wingan, Snillfjord Næringsforum